
5 enkle råd for å unngå svindel.
1. Gi aldri fra deg BankID-kode eller andre passord, uansett hvem som kontakter deg.
2. Aldri la deg overtale til å overføre penger til noen som kontakter deg.
3. Vær kritisk til SMSér og e-poster.
4. Ikke la deg lure av kjærlighetssvindlere.
5. Kontakt oss.
Mistenker du at du er svindlet, gjør dette:
1. Ta kontakt med banken din.
Jo raskere du gir oss beskjed, desto raskere kan vi handle og forsøke
å forhindre svindelen fra å bli gjennomført. Her er det viktig å huske
på at når du snakker med banken din, så vil vi aldri be deg om å
oppgi BankID eller passord.
2. Få oversikt.
Hva er det som faktisk er på avveie? Kan du allerede se at det
mangler penger på noen av kontoene dine? Er det innlogginger
med BankID som er på avveie eller er det kortopplysningene dine?
I en dialog med banken er det greit å få klargjort disse faktorene.
3. Anmeld.
Ikke minst, anmeld forholdet. Dette kan du gjøre på telefon 02800
eller på din lokale politistasjon. På den måten kan du dokumentere
at du har blitt utsatt for en kriminell handling. I tillegg kan du og
politiet sikre evt. digitale spor.
Her er det lurt å ta med skjermbilder av svindelen, om du har dette tilgjengelig.

Har du tatt i bruk BankID-appen?
BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og vil slutte å fungere i løpet av 2023. Fra da av, vil kun app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene. Vi anbefaler derfor alle våre kunder å laste ned appen allerede i dag.

Last ned brosjyre
Ved å trykke på knappen nedenfor, kan du laste ned brosjyren vår, "For en trygg bankhverdag". Denne finner du også i våre lokaler.