To som hilser

Hvordan vinne anbud?

Bli kjent med miljøsertifisering – og hva det betyr i en anbudsprosess.

Du tenker kanskje, hva er vitsen med å være Miljøfyrtårn? Vel, det kan gi din bedrift et fortrinn i en anbudsprosess.

Bærekraft veier stadig tyngre i anbudsprosesser. Å dokumentere at dere jobber aktivt med dette, gir din bedrift en mulighet til å stille sterkere. Med økende krav fra offentlige oppdragsgivere, er det viktig å forstå hvordan bærekraft kan integreres effektivt i anbudsprosessen.

Offentlig sektor kjøper varer og tjenester for rundt 780 milliarder kroner i året. Det er ingen tvil om at det er mange bedrifter som ønsker å levere sine tjenester til en så stor aktør: Trygg betaler, forutsigbarhet og ordnede forhold. Men før du kommer så langt, må du vinne anbudet.

«Vi taper ofte offentlige anbud fordi vi ikke er miljøsertifisert» - Dette er hverdagen for mange små og mellomstore bedrifter (SMB).

Strengere miljøkrav i offentlige anbud

Fra 1. januar 2024 ble det innført nye regler som krever at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 % i offentlige anskaffelser over 100 000 kroner. Dette betyr at leverandører må dokumentere hvordan deres tilbud bidrar til å redusere miljøpåvirkningen. Da kan det være lurt å sette seg inn i disse kravene og forstå hvordan de påvirker anbudsprosessen. Direktoratet for økonomistyring har utarbeidet en veileder for oppdragsgivere i en anbudsprosess, som kan være fin å se på før du begynner på anbudet.

Miljøfyrtårn-sertifisering

Første steg for din bedrift bør være å gå igjennom deres forretningsmodell og se om bærekraft er en integrert del av virksomhetens strategi og drift. Dette inkluderer alt fra innkjøp og produksjon til distribusjon og avfallshåndtering. Har dere all dokumentasjon på plass? Kanskje dere da oppfyller kravene til å bli Miljøfyrtårn? Om din virksomhet oppfyller kravene til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert, kan den brukes som godkjent dokumentasjon i offentlige anskaffelser og er et gyldig bevis på miljøledelse i EU/EØS. Hvordan bli en Miljøfyrtårn-bedrift? Du får en fin steg-for-steg oversikt her.

Men, det er viktig å understreke at ikke alle bedrifter har mulighet til å bli Miljøfyrtårn. Fullstendig oversikt over bransjer som ikke kan bli Miljøfyrtårn, finner du her.

Dokumenter og kommuniser bærekraftstiltak

Hvis dere har kapasitet og data tilgjengelig, kan du inkludere rapporter om klimagassutslipp, energiforbruk, avfallshåndtering og sosiale tiltak. Ved å presentere klare og målbare data, øker du mulighetene til å gå videre i anbudsprosessen.
Et klimaregnskap fra din bedrift er fullt mulig om du har de rette verktøyene tilgjengelig.
Det er ikke nok å implementere bærekraftige tiltak; det er også viktig å dokumentere og kommunisere dem effektivt. Dette kan du gjøre dersom du som nevnt, er sertifisert som Miljøfyrtårn.
LUMA er Miljøfyrtårns egenutviklede bærekraftsverktøy spesielt rettet mot SMB. Denne løsningen hjelper deg om du ønsker å etablere et godt bærekraftsarbeid, rapportere om bærekraft eller trenger miljøsertifisering.


Miljøfyrtårn har samme status som ISO14001 og EMAS i EU/EØS

Forbered deg på fremtidige krav

Norge har satt som mål å redusere klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030 sammenliknet med utslippene i 1990. Dette vil antakelig føre til at bærekraftskravene i anbudene vil bli strengere i årene fremover. Derfor er det smart for bedrifter å jobbe aktivt med bærekraftarbeidet. Dette kan handle om å investere i ny teknologi, opplæring av ansatte og samarbeid med leverandører for å sikre en bærekraftig verdikjede.
Uansett hva du velger for din bedrift, vil det lønne seg å dokumentere gode bærekraftsrutiner og fremtidige tiltak.

Lykke til med fremtidige anbud.